2015-09-10 07:00Pressmeddelande

Benify gör det lättare för 500.000 medarbetare att skänka pengar till flyktingkatastrofen

Insamlingarna till flyktingkatastrofen slår nya rekord. För att göra det ännu lättare att bidra har Benify, som hanterar och administrerar företagsförmåner, skapat en möjlighet för arbetsgivare att låta medarbetare ge donationer via löneavdrag. Tjänsten finns nu tillgänglig för totalt 500.000 svenska medarbetare. Pengarna går oavkortat till vald organisation.

Donationer räddar liv. Förutom att det är enkelt för medarbetaren att bidra genom löneavdrag är det också avdragsgillt när du skänkt en viss summa. Om en privatperson donerar till en godkänd organisation om minst minst 200 kronor per gång och totalbeloppet per år överstiger 2000 kronor är det avdragsgillt i deklarationen. Genom löneavdrag får medarbetaren beloppet förtryckt i deklarationen från skatteverket.

Så här fungerar reglerna för avdragsrätt vid donationer:
För avdragsrätt vid donation måste du vara privatperson och minst 18 år gammal. Det belopp du skänker måste var minst 200 kronor per gång och totalsumman minst 2 000 kronor per år. Gåvan måste ske till en organisation som av Skatteverket blivit godkänd att ta emot avdragsgilla gåvor. En sådan godkänd organisation är bl.a svenska Röda Korset.

Komplett lista på godkända organisationer finns här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattereduktioner/skattereduktionforgavor.4.5fc8c94513259a4ba1d800064144.html

Frågor om förmåner? Kontakta:
Viktor Håkansson, Head of Benify Marketplace, viktor.hakansson@benify.com

Benify hjälper företag att administrera, utveckla och synliggöra sina samlade förmåner och kompensationserbjudanden. Företaget har bland annat 18 av Sveriges 30 största företag som kunder och totalt använder hundratusentals anställda Benifys system varje månad. Benify grundades 2004 och har idag över 300 anställda i nio Europeiska länder.

Marketing Requests
Marketing & Communication