2020-05-04 07:30Pressmeddelande

Digitalt hälsopaket till 1 miljon människor i pandemins spår

man med mobil i stad

I spåren av coronautbrottet ökar risken för en rad negativa följdeffekter som kan påverka folkhälsan, såväl fysiskt som mentalt, under lång tid framöver. För att stötta folkhälsan i en kritisk tid tar HR-techbolaget Benify hjälp av fyra företag för att erbjuda ett samlat förmånspaket inom digital hälsa. Paketet erbjuds helt kostnadsfritt i 30 dagar till personer i Sverige, men även i flera andra europeiska länder, som har en Benify-plattform via sin anställning. Därmed når erbjudandet över en miljon människor.

De fyra leverantörerna i satsningen är Braive, Yogobe, PT Online och Aumla som via Benifys plattform erbjuder olika online-baserade tjänster för ett ökat fysiskt och mentalt välmående i en tid präglad av oro, social distansering, korttidspermitteringar, hemarbete och stängda gym.

Tack vare gott samarbete med våra leverantörer har vi kunnat sätta ihop ett erbjudande som täcker in flera relevanta hälsoaspekter utifrån de behov vi ser ute hos arbetsgivarna just nu, från ett digitalt KBT-program mot corona-relaterad oro till träningspass man kan genomföra hemma. - Viktor Håkansson, Head of Benefits på Benify

– Det här är en tuff period för många av våra kunder och deras medarbetare. Tack vare gott samarbete med våra leverantörer har vi kunnat sätta ihop ett erbjudande som täcker in flera relevanta hälsoaspekter utifrån de behov vi ser ute hos arbetsgivarna just nu, från ett digitalt KBT-program mot corona-relaterad oro till träningspass man kan genomföra hemma. Vår stora användarbas gör att erbjudandet når ut till väldigt många människor, inte bara i Sverige utan även ute i Europa, förklarar Viktor Håkansson, Head of Benefits.

Arbetsgivare som erbjuder Benifys plattform till sina medarbetare behöver inte göra något särskilt för att koppla på paketet för sin personal. Erbjudandet finns automatiskt tillgängligt i förmånskategorin Friskvård för alla Benify-användare.

– Jag är övertygad om att de här tjänsterna kan bidra till att förebygga ohälsa och sjukskrivningar, och det känns fantastiskt att kunna bjuda våra kunder och deras medarbetare på det här just nu. Samtidigt hoppas vi på Benify att satsningen gör att fler av våra användare får upp ögonen för hur många personalförmåner som faktiskt går att nyttja på distans. Många av våra leverantörer har gjort ett otroligt jobb med att ställa om till ett mer digitalt utbud, avslutar Viktor Håkansson.

Läs mer om erbjudandet och våra leverantörer eller ta del av intervjun med Braives chefspsykolog Henrik Haaland Jahren om vilka unika utmaningar pandemin innebär för vår mentala hälsa, och hur vi kan använda digital KBT för att möta dem.

Viktor Håkansson
Head of Benefits