2021-09-23 07:16Pressmeddelande

Lifeplan tecknar avtal med NCC i Sverige

Lifeplan har tecknat avtal med byggföretaget NCC som ger alla NCCs medarbetare i Sverige kostnadsfri tillgång till den digitala pensionstjänsten Lifeplan som en del av företagets förmånsutbud. Därmed kan ca 9000 anställda i Sverige ta del av oberoende och individanpassade placeringsråd för hela sitt pensionskapital.

Lifeplans rådgivningstjänst blir det senaste tillskottet i NCC:s digitala förmånsplattform från Benify, där medarbetarna redan tidigare har kunnat ta del av information och förmåner kring sin anställning.

Så här säger Tomas Olofsson, Head of Pension & Benefit manager på NCC, om beslutet att komplettera förmånsutbudet med Lifeplan:

Som ansvarstagande arbetsgivare vill vi stötta våra medarbetares ekonomiska trygghet, inte bara medan de jobbar hos oss, utan livet ut. Med Lifeplan kan vi ge alla våra medarbetare, oavsett avtalsområde, lönenivå eller förkunskaper i ämnet, en möjlighet att göra ett medvetet och välinformerat placeringsval för sin framtida pension.

Att NCC tar det här steget nu är lite av ett tecken i tiden, enligt Kalle Erlandzon, doktor i finansiell ekonomi och vd för Lifeplan:

Det svenska pensionssystemet är komplext och många anställda har svårt att förstå hur de ska förvalta pengarna på bästa sätt. Allt fler arbetsgivare vill därför inte bara erbjuda tjänstepension, utan också en rådgivningstjänst för smartare placeringar. Hela visionen med Lifeplan är att göra det enkelt för både arbetsgivare och anställda.

Om NCC
NCC grundades 1988 och är idag ett av de ledande byggföretagen i Norden. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. NCC har cirka 14 500 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Huvudkontoret ligger i Solna.

Om Lifeplan
Lifeplan är en oberoende och vetenskaplig tjänst för digital pensionsrådgivning som sammanställer och analyserar det totala pensionssparandet och tar fram placeringsråd för en optimal fondfördelning med hänsyn till avgifter, förväntad avkastning och individuella förutsättningar. Lifeplan bevakar sparandet över tid och informerar när innehavet behöver justeras. Nästan en halv miljon anställda i Sverige har tillgång till Lifeplan via sin anställning Sedan 2012 är Lifeplan en del av Benify-koncernen. Läs mer på lifeplan.se

Kalle Erlandzon
VD och grundare av Lifeplan