2015-12-17 07:13Pressmeddelande

Svenska medarbetare missar 252 miljarder om året – svårt att upplysa om pension och förmåner

Att göra medarbetare medvetna om ersättning utöver lönen är en stor utmaning för arbetsgivare. Förutom lön erbjuds ofta kollektivavtal, försäkringar, pensioner och förmåner. En ny undersökning visar att arbetsgivare betalar ut 21 miljarder varje månad som de anställda inte är medvetna om. Det innebär 252 miljarder om året.

- Seriösa arbetsgivare som betalar pension och har schyssta avtal skulle ha lättare att rekrytera och behålla medarbetare om alla kände till den totala kompensationen, säger Leo Heijbel, Marknadschef på Benify.

Tillsammans med Yougov har Benify, som administrerar och utvecklar förmåner, intervjuat 1010 svenska medarbetare om deras totala kompensation. I undersökningen framkom att 8 av 10 medarbetare underskattar sin totala kompensation. Den genomsnittliga medarbetaren uppgav 67 % av det korrekta beloppet. Det innebär att var tredje utbetalad krona utöver bruttolönen är okänd för den anställde.

- Alla vinner på att ersättningen synliggörs bättre. I framtiden tror vi att lönespecifikationen är slopad till förmån för något som visar den totala ersättningen, säger Leo Heijbel.

Är du nyfiken på att läsa mer? Ladda ner Benifys rapport om kompensationsgapet här.

Benify hjälper företag att administrera, utveckla och synliggöra sina samlade förmåner och kompensationserbjudanden. Företaget har bland annat 18 av Sveriges 30 största företag som kunder och totalt använder hundratusentals anställda Benifys system varje månad. Benify grundades 2004 och har idag över 300 anställda i nio Europeiska länder.

Marketing Requests
Marketing & Communication