2021-05-25 10:49Pressmeddelande

Hemma eller på kontoret? Så vill vi jobba framöver.

Åtta av tio som har jobbat hemifrån mer än tidigare på grund av pandemin vill kunna göra det även fortsättningsvis. Dock inte på heltid. Två till tre arbetsdagar i veckan hemma är det mest populära upplägget enligt en undersökning bland 32 000 svenska anställda, genomförd av HR-techbolaget Benify. Men det finns generationsskillnader i frågan.

Rekordmånga kontorsanställda gick över till att arbeta hemifrån under pandemin. Men hur kommer arbetslivet att se ut när samhället börjar öppna upp igen?

Inom alla åldersgrupper* i Benifys undersökning vill en majoritet jobba hemifrån mer i framtiden. Andelen som inte vill jobba mer hemifrån är störst bland de äldsta och yngsta medarbetarna: 40% av Babyboomers och 36% av Generation Z säger nej till utökat distansarbete; att jämföra med 28% respektive 22% bland Generation X och Millennials.

De som vill jobba hemifrån verkar däremot vilja göra det mer av arbetstiden ju äldre de är. 13% av Babyboomers vill tillbringa 80% eller mer av sin arbetstid hemma, jämfört med 7% av Generation Z. Och omvänt: 15% av Generation Z vill tillbringa 20% eller mindre av sin arbetstid hemma, jämfört med 6% av Babyboomers.

Såhär säger Josefine Söderqvist, HR-direktör på Benify, om arbetslivet efter pandemin:

”Det är tydligt att medarbetarna inte kommer att vilja ge upp den flexibilitet som de fått i och med det ökade distansarbetet. Men behov och önskemål skiljer sig åt mellan olika grupper, och förstås även från person till person. Det ställer stora krav på chefer och arbetsgivare, som behöver vara lyhörda och flexibla för att hitta lösningar som passar både individen och organisationen.”

 

Vill du ta del av en rapport med fler insikter och analyser från undersökningen? Hör av dig till ylva.eriksson@benify.com.

 

*Generationerna i undersökningen:

Babyboomers: födda 1945–1964 (57 år eller äldre)
Generation X: födda 1965–1984 (37–56 år)
Millennials: födda 1985–1994 (27–36 år)
Generation Z: födda 1995 eller senare (26 år eller yngre)



Om Benify

Benify är ett snabbväxande, oberoende techbolag inom HR som hjälper företag och organisationer runtom i världen att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke genom att samla och synliggöra förmåner och kompensationserbjudanden. Ökat medarbetarengagemang, effektivare kommunikation och minskad administration är några av de effekter som har fått över 1 500 arbetsgivare att välja Benify som partner för sitt strategiska HR-arbete sedan starten 2004. Idag har mer än 2 miljoner slutanvändare tillgång till Benifys molnbaserade förmåns- och kompensationsplattform. Benify är verksamma globalt med ca 400 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på benify.se


Kontaktpersoner

Ylva Eriksson
Director of Marketing & Communication
Ylva Eriksson